Logo KNMO_payoff_DEF Created with Sketch.
  • Home
  • Voorbeelden
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Bestuur & organisatie
    • Back2Basics – Modern besturen
    • Het belang van netwerken
    • Ontwikkelen jeugdbeleid
    • Passend besturen
    • Samenwerken of fuseren
      • Opheffen bankrekening
    • Drie Pijlermodel
  • Communicatie
    • Communicatiemiddelen
      • Beeldmateriaal
      • Drukwerk
      • Persbericht
      • Promotievideo
      • Social Media
        • Facebook
        • Muziek van de vereniging op Facebook en YouTube
        • WhatsApp
        • Instagram
      • Website
    • Communicatieplan
    • Interne Communicatie
  • Corona
    • Profs helpen amateurs
    • Repeteren met Zoom
  • Financiën
    • Acties
    • Administratie
    • Belasting op de toegevoegde waarde (btw)
    • Contributie
    • Crowdfunding
    • Fondswerving
    • Nationale Muziekloterij
    • Schenking en nalatenschap
      • ANBI of SBBI
    • Sponsoring
    • Subsidies
  • Gedrag
    • Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)
    • Preventiebeleid seksueel misbruik
      • Me Too in de muziek!?
    • Stop pestgedrag
  • Gezondheid
    • Gehoorbescherming
    • Haperende ademhaling door optreed-stress
    • Onderzoek naar bereidheid tot preventie van gehoorschade bij amateurmuzikanten
    • Warming up voor muzikanten
  • Inclusiviteit
    • Jeugdfonds laat kinderen niet aan de kant staan
    • Samen dementievriendelijk
    • Slag & Vlag voor mensen met een verstandelijke beperking
    • Volwassenenfonds Sport & Cultuur
  • Jeugd
    • Informatie
      • Do’s en don’ts van echte experts
    • Lesmethoden
    • Meer Muziek in de Klas
    • Pilot IJslandse preventiemodel in Nederland
    • Profielen
  • Ledenwerving & -behoud
    • Ledenbehoud
    • Ledenwerving
      • Mikken op late roeping loont
      • Mikken op late roeping loont (2)
  • Optredens
    • Concertconcours
      • Neem je publiek mee naar het concours
    • Concerten blaasmuziek
    • KNMO-NTSB majorette/twirlwedstrijden
    • Podiumpresentatie
    • Repertoire uitzoeken
    • Vervoer instrumenten
    • Vervoer personen
  • Publicaties
    • KNMO
    • Overheid
  • Verzekeringen
  • Vrijwilligers werven en behouden
  • Werken met professionals
    • Evaluatie van de dirigent / instructeur
    • Modelovereenkomsten
    • Sollicitatieprocedure
    • Vacatures
    • Vergoedingen
  • Wet- en regelgeving
    • AVG | Privacywetgeving
    • BUMA|Stemra
      • Muziek van de vereniging op Facebook en YouTube
    • FEMU | Kopiëren en digitaal beheer van bladmuziek
    • Juridische ondersteuning
    • Waarom heeft u statuten nodig?
  • KNMO website
  • Kenniscentrum Jeugd

Communicatie

Voordat je begint met reclame maken voor je vereniging, moet je een aantal zaken helder krijgen. Wie is je vereniging en wie zou je willen zijn? Met die vragen bepaal je de identiteit van je vereniging. Op basis daarvan kun je een visie en beleid ontwikkelingen. In de visie omschrijf je hoe je je vereniging het liefst zou willen zien. Met beleid bepaal je de weg daar naar toe. Zorg dat je visie en beleid breed gedragen worden in je vereniging. Betrek je leden bij het ontwikkelen van visie en beleid. Daarover lees je meer bij Bestuur & Organisatie. Om het einddoel te bereiken, kun je naast middelen om de muzikale kwaliteit en de capaciteit van je organisatie te verbeteren, PR & Communicatie inzetten.

Als je hebt bepaald wie je bent, wie je wilt zijn en hoe je dat gaat doen, is het tijd om een SWOT analyse te maken. Wat zijn de sterke kanten van je vereniging? Dat is wat je wilt laten zien aan de buitenwereld. Wat zijn je kansen en hoe kun je die benutten? Weet ook goed wat je zwakke punten zijn en met welke bedreigingen je vereniging te maken heeft. In je communicatie benadruk je natuurlijk alle positieve kanten, met als doel de zwakke kanten en bedreigingen om te buigen.

Een voorbeeld

Je ziet nogal eens verenigingen die ‘dringend op zoek’ zijn naar nieuwe leden. Dat komt nogal wanhopig over. Wat zou er gebeuren als je de boodschap verandert? Je vertelt over de goede sfeer binnen je vereniging en de leuke activiteiten die je in de toekomst gaat ondernemen. Dan sluit je af met de opmerking dat muzikanten die interesse hebben om mee te doen, welkom zijn op een repetitie. Of je noemt specifiek dat je vereniging nog plaats heeft voor een trombonist.

Om je identiteit en imago vast te stellen, kun je de volgende vragen aan je leden stellen:

  • Waarom zouden mensen lid moeten worden van onze vereniging?
  • Wat zeggen anderen over onze vereniging?

Wat maakt jouw vereniging nou zo uniek? Zoek dat eens samen met je leden uit en gebruik dat in je communicatie.

Goede communicatie begint met interne communicatie. Op deze kennisbank vind je allerlei informatie over interne en externe communicatie. Mis je iets? Laat het ons weten via kennisbank@knmo.nl

 

Voorbeelden

  • Enquête
  • Hoe zet ik mijn vereniging in de markt

© 2021 KNMO Kennisbank. Alle rechten voorbehouden.

  • Privacybeleid