Logo KNMO_payoff_DEF Created with Sketch.
  • Home
  • Voorbeelden
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Bestuur & organisatie
    • Back2Basics – Modern besturen
    • Governance Code Cultuur 2019
    • Het belang van netwerken
      • Lobby raadsleden
    • Ontwikkelen jeugdbeleid
    • Passend besturen
    • Samenwerken of fuseren
      • Opheffen bankrekening
    • Tips & Trics Zoom meeting
    • Drie Pijlermodel
  • Communicatie
    • Communicatiemiddelen
      • Beeldmateriaal
      • Drukwerk
      • Persbericht
      • Promotievideo
      • Social Media
        • Facebook
        • Muziek van de vereniging op Facebook en YouTube
        • WhatsApp
        • Instagram
      • Website
    • Communicatieplan
    • Interne Communicatie
  • Corona
    • Repeteren met Zoom
  • Financiën
    • Acties
    • Administratie
    • Afschrijvingen
    • Belasting op de toegevoegde waarde (btw)
    • Contributie
    • Crowdfunding
    • Fondswerving
    • Fraude voorkomen
    • Kascommissie
    • Nationale Muziekloterij
    • Schenking en nalatenschap
      • ANBI of SBBI
    • Sponsoring
    • Subsidies
  • Gedrag
    • Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)
    • Sociale veiligheid
    • Stop pestgedrag
    • Vertrouwenspersoon
  • Gezondheid
    • Gehoorbescherming
      • ‘Urgentie van preventie’
    • Omgaan met stress
    • Profs helpen amateurs
    • Voorkom pijn en blessures
  • Inclusiviteit
    • Jeugdfonds laat kinderen niet aan de kant staan
    • Music unlimited
    • Samen dementievriendelijk
    • Volwassenenfonds Sport & Cultuur
  • Jeugd
    • Informatie
    • Lesmethoden
    • Meer Muziek in de Klas
    • Profielen
    • De Orkestspecialist
  • Ledenwerving & -behoud
    • Ledenbehoud
    • Ledenwerving
    • Zilveren generatie is goud waard
  • Optredens
    • Concertconcours
      • Neem je publiek mee naar het concours
    • Concerten blaasmuziek
    • KNMO-NTSB majorette/twirlwedstrijden
    • Online ticketverkoop: waar moet je op letten?
    • Podiumpresentatie
    • Repertoire uitzoeken
    • Vervoer instrumenten
    • Vervoer personen
  • Publicaties
    • KNMO
    • Overheid
  • Verenigingsgebouw
  • Verzekeringen
  • Vrijwilligers werven en behouden
  • Werken met professionals
    • Evaluatie van de dirigent / instructeur
    • Modelovereenkomsten
    • Sollicitatieprocedure
    • Vacatures
    • Vergoedingen
  • Wet- en regelgeving
    • AVG | Privacywetgeving
      • Voorbeeld privacy policy voor verenigingen
    • BUMA|Stemra
      • Auteursrecht en (blad)muziek: hoe zat het ook alweer?
      • Muziek van de vereniging op Facebook en YouTube
    • FEMU | Kopiëren en digitaal beheer van bladmuziek
    • Juridische ondersteuning
    • UBO-register
    • Waarom heeft u statuten nodig?
    • WBTR
      • AON en WBTR
  • KNMO website
  • Kenniscentrum Jeugd

Communicatieplan

Een communicatieplan kan kort of uitgebreid zijn. Je legt er precies in vast wat je gaat doen, binnen welke periode en met welke middelen. Je kiest zelf in hoeverre het nuttig is voor jouw club en bijbehorende communicatie-inzet om specifiek of meer globaal te zijn bij het samenstellen van het plan. Het belangrijkste is dat je na gaat denken over de manier waarop jouw vereniging communiceert met haar doelgroepen en waarom je dat doet of gaat doen. Dat klinkt simpel, maar zo eenvoudig is het niet.

Communicatiedoelstellingen

Om te beginnen spreek je af wat je als club wilt bereiken via communicatie. Zo wil je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten of op de lange termijn meer jeugdleden enthousiasmeren. Communicatiedoelstellingen zijn vaak een afgeleide van de algemene doelen die jouw vereniging nastreeft. Maak voor elk doel een aparte doelstelling en formuleer ze SMART. Zo meet je tussentijds en nadien in hoeverre je communicatie-uitingen en inzet effect hebben.

Doelgroepen

Je communiceert als vereniging met verschillende doelgroepen. Leg deze groepen allemaal vast en omschrijf ze zo specifiek mogelijk. Maak een persona per doelgroep zodat je goed voor ogen hebt tegen wie je communiceert. Dit voorkomt een hoop ruis als je later jouw strategische plannen omzet in communicatiemiddelen en bijvoorbeeld op basis van jouw plan met een (nieuwe) website aan de slag gaat.

Boodschap

Nu je weet tegen wie je het hebt en wat je daarmee wilt bereiken wordt het tijd dat je aan de slag gaat met jouw boodschap. Een boodschap is niet het stukje tekst dat je later via een flyer of Facebookbericht communiceert. De communicatieboodschap is algemener van aard. Deze boodschap giet je vervolgens in verschillende creatieve concepten. Het kan natuurlijk goed zijn dat voor een deel van je doelgroepen en doelstellingen de communicatieboodschap constant is, maar toch wil je als club soms verschillend en verrassend voor de dag komen (bijvoorbeeld bij communicatie rondom verschillende concerten). Dat vergt creativiteit, maar als je de basis goed vastlegt denk je conceptueel altijd in de goede richting en weet je zeker dat jij je communicatie effectief inzet.

Onthoud: vooral binnen social media is het behalen van je communicatiedoelstelling soms trial and error. Probeer uit wat werkt bij jouw doelgroepen. Door het aantal likes of reacties zie je direct wat aanslaat en wat niet. Monitor de bewegingen online en ondervindt zo direct wat jouw doelgroep aanspreekt. Gebruik deze kennis om ze in beweging te krijgen.

© 2023 KNMO Kennisbank. Alle rechten voorbehouden.

  • Privacybeleid