Logo KNMO_payoff_DEF Created with Sketch.
  • Home
  • Voorbeelden
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact
  • Bestuur & organisatie
    • Back2Basics – Modern besturen
    • Governance Code Cultuur 2019
    • Het belang van netwerken
      • Lobby raadsleden
    • Ontwikkelen jeugdbeleid
    • Passend besturen
    • Samenwerken of fuseren
      • Opheffen bankrekening
    • Tips & Trics Zoom meeting
    • Drie Pijlermodel
  • Communicatie
    • Communicatiemiddelen
      • Beeldmateriaal
      • Drukwerk
      • Persbericht
      • Promotievideo
      • Social Media
        • Facebook
        • Muziek van de vereniging op Facebook en YouTube
        • WhatsApp
        • Instagram
      • Website
    • Communicatieplan
    • Interne Communicatie
  • Corona
    • Repeteren met Zoom
  • Financiën
    • Acties
    • Administratie
    • Afschrijvingen
    • Belasting op de toegevoegde waarde (btw)
    • Contributie
    • Crowdfunding
    • Fondswerving
    • Fraude voorkomen
    • Kascommissie
    • Nationale Muziekloterij
    • Schenking en nalatenschap
      • ANBI of SBBI
    • Sponsoring
    • Subsidies
  • Gedrag
    • Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA)
    • Sociale veiligheid
    • Stop pestgedrag
    • Vertrouwenspersoon
  • Gezondheid
    • Gehoorbescherming
      • ‘Urgentie van preventie’
    • Omgaan met stress
    • Profs helpen amateurs
    • Voorkom pijn en blessures
  • Inclusiviteit
    • Jeugdfonds laat kinderen niet aan de kant staan
    • Music unlimited
    • Samen dementievriendelijk
    • Volwassenenfonds Sport & Cultuur
  • Jeugd
    • Informatie
    • Lesmethoden
    • Meer Muziek in de Klas
    • Profielen
    • De Orkestspecialist
  • Ledenwerving & -behoud
    • Ledenbehoud
    • Ledenwerving
    • Zilveren generatie is goud waard
  • Optredens
    • Concertconcours
      • Neem je publiek mee naar het concours
    • Concerten blaasmuziek
    • KNMO-NTSB majorette/twirlwedstrijden
    • Online ticketverkoop: waar moet je op letten?
    • Podiumpresentatie
    • Repertoire uitzoeken
    • Vervoer instrumenten
    • Vervoer personen
  • Publicaties
    • KNMO
    • Overheid
  • Verenigingsgebouw
  • Verzekeringen
  • Vrijwilligers werven en behouden
  • Werken met professionals
    • Evaluatie van de dirigent / instructeur
    • Modelovereenkomsten
    • Sollicitatieprocedure
    • Vacatures
    • Vergoedingen
  • Wet- en regelgeving
    • AVG | Privacywetgeving
      • Voorbeeld privacy policy voor verenigingen
    • BUMA|Stemra
      • Auteursrecht en (blad)muziek: hoe zat het ook alweer?
      • Muziek van de vereniging op Facebook en YouTube
    • FEMU | Kopiëren en digitaal beheer van bladmuziek
    • Juridische ondersteuning
    • UBO-register
    • Waarom heeft u statuten nodig?
    • WBTR
      • AON en WBTR
  • KNMO website
  • Kenniscentrum Jeugd

Subsidies

Waarschijnlijk klopt ook jouw vereniging bij de gemeente aan voor subsidie. De KNMO heeft een subsidieaanbeveling geschreven die je kunt gebruiken als je met de gemeente onderhandelt over de hoogte van de subsidie. Weet je dat veel gemeentes ook subsidies verstrekken voor projecten? Vooral als je voor die projecten samenwerkt met andere verenigingen of een maatschappelijk doel dient.

Hier kun je de KNMO Subsidieaanbeveling 2022 en Subsidieaanbeveling 2023 downloaden.

In aanloop naar de verkiezingen voor de gemeenteraad stellen politieke partijen verkiezingsprogramma’s op. Zorg ervoor dat jouw vereniging in die programma’s vermeld staat. Omdat de verdeling van gemeentelijke subsidies er na de verkiezingen op wordt gebaseerd. Het is dan belangrijk om zichtbaar te zijn op het moment dat de programma’s worden gemaakt. Als de politiek de porties gaat toedelen, moet je als vereniging opvallen bij het de lokale politieke partijen.

De allerbeste manier om op te vallen is door persoonlijk contact. Een gezicht met een verhaal wordt gewoon beter onthouden. Bovendien stellen gemeentebestuurders en -politici het vaak zeer op prijs om te horen wat er binnen de lokale gemeenschap leeft.

Leden inschakelen

Bij de praktische invulling van deze lobby-activiteiten moet je proberen om zoveel mogelijk leden in te schakelen. Zij kunnen dan vervolgens de persoonlijke contacten leggen met de politici en partijen. Vraag in de vereniging of iemand banden heeft met een bepaalde lokale politieke partij. Of dat iemand al contacten heeft met lokale politici. Hierop volgt dan de vraag of iemand het verhaal van de vereniging wil uitdragen bij die bepaalde politicus of partij. De politieke partijen of politici die via deze weg niet aan bod komen, kunnen worden verdeeld onder de beschikbare leden.

Krachten bundelen

Het kan heel nuttig om binnen een gemeente de krachten te bundelen. Dat je met alle muziekverenigingen samen de lokale politiek benadert. Of dat je zelfs de krachten bundelt met andere culturele verenigingen, zoals toneelclubs en zangkoren. Om het culturele belang op de politieke agenda te krijgen, is het soms beter om over muren heen te kijken.

Plannen

Maak een schema van de beschikbare leden en lokale politici. Laat de verschillende leden vervolgens afspraken maken voor persoonlijke gesprekken. Contactgegevens vind je vaak al op de website van de gemeente – bijvoorbeeld onder een kopje ‘bestuur en organisatie’. De zittende leden van de gemeenteraad staan hier vaak met mailadres vermeld. Mocht een persoonlijk gesprek echt niet mogelijk zijn, probeer dan telefonisch contact te hebben of te skypen. Blijkt dat ook geen optie te zijn, dan kun je nog een persoonlijke mail of brief sturen.

Script

Maak en zogenoemd ‘script’ voor de contacten. Dat wil zeggen dat je op een rij zet wat er in de persoonlijke gesprekken verteld moet worden. Van algemeen tot specifiek kun je een groot aantal argumenten gebruiken om de gemeentepolitiek te overtuigen van het belang van de vereniging.

Thema’s

Begin bijvoorbeeld met het belang van cultuur binnen de gemeente. Zeker vanuit de landelijke politiek is er steeds minder geld voor culturele activiteiten en groepen. Het is daarom belangrijk dat er lokaal wel steun voor dit belangrijke sociale thema bestaat. De politieke partij zal zich hiermee positief kunnen onderscheiden. Overigens is met dit thema voor ogen samenwerking met andere culturele verenigingen zeer nuttig. Geef vervolgens aan dat de vereniging een belangrijke rol speelt bij de activiteiten voor de jeugd en op het gebied van (muziek)educatie. Door het wegvallen van muziekscholen zijn muziekverenigingen vaak een spil op dit terrein. Laat zien wat de vereniging allemaal doet voor de jeugd en jongeren in de gemeente. Ditzelfde geldt echter ook als het gaat om ouderen. Ook dit is een centraal thema waar lokale politici veel waarde aan hechten. Een aanbod van activiteiten om ouderen actief te betrekken in de lokale samenleving wordt door partijen hoog op de prioriteitenlijst geplaatst. Laat weten dat de vereniging hier een belangrijke rol in kan spelen. Voor de meeste gemeenten zijn de cultuur-historische wortels van belang. Zeker in verband met toerisme en recreatie. Binnen die cultuurhistorie spelen muziek- en dansverenigingen een belangrijke rol. En ook heeft de vereniging een duidelijke ambassadeursfunctie. Met optredens buiten de gemeentegrenzen wordt de gemeentenaam uitgedragen.

Belangrijke thema’s voor de gemeentepolitiek:

– Jongeren en educatie.
– Sociale activiteiten voor ouderen.
– Cultureel belang.
– Cultuurhistorie.
– Naamsbekendheid vanuit toeristische oogpunt (ambassadeur gemeente).

Informatiemateriaal

Het is natuurlijk belangrijk om ook na het gesprek in de gedachten te blijven. Laat daarom informatiemateriaal achter. Bijvoorbeeld een A4’tje met informatie over de vereniging, activiteiten en kalender. Gebruik het Magazine Klankwijzer om te laten zien wat er in de muziekwereld gebeurt.

Bron: Brabantse Muziekbond

 

 

 

Voorbeelden

  • Voorkom lokale bezuinigingen

© 2023 KNMO Kennisbank. Alle rechten voorbehouden.

  • Privacybeleid