De Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie beloont drie aangesloten verenigingen met een award voor de meest innovatieve en creatieve ideeën. Een hoofdprijs van € 3000 en aanmoedigingsprijzen van € 750 en € 250 zijn bekendgemaakt aan de winnaars. Voor 2021 waren er 8 projecten aangemeld. Ook in 2021 liepen zaken a.g.v. de corona-pandemie vaak anders dan gepland en gehoopt. De bekendmaking van de KNMO Award 2021 kon uiteindelijk pas in juni 2022 plaatsvinden.
Aan Theaterspektakel Harmonie! – Vriezenveense Harmonie werd de hoofdprijs toegekend. De jury is onder de indruk van de omvang en de kwaliteit van Theaterspektakel Harmonie! Men wordt meteen geprikkeld om erbij aanwezig te willen zijn. Het toont lef en durf in coronatijd om dit zo groots aan te pakken en om dit budget voor elkaar te krijgen. Hoe heeft de vereniging het budget bij elkaar kunnen brengen? Andere verenigingen zouden juist van die aanpak veel kunnen leren. Het zou de moeite waard zijn dit te delen. Er is veel waardering voor de enorme organisatie van het idee naar de uitvoering. Het verhaal van Theaterspektakel Harmonie! is pakkend. De manier waarop de ‘kinnesinne’ in het dorpsleven wordt gepakt, de professionele crew, maar ook bijv. de professionele website duiden op een gedegen voorbereiding. Social media zijn goed ingezet (o.a. vlogs), er is regionale aandacht, veel samenwerking, educatie voor school, waardoor het verbindend werkt voor het dorp. De jury heeft veel waardering voor het idee waarbij diverse kunstvormen bij elkaar worden gebracht en waar historie met het heden wordt verbonden. Ook de verbinding met sport is goed gevonden. Het is een ontzettend mooi project met diepgang en verbinding waar je gelijk enthousiast van wordt. Het eigen script, de grote decors, eigen toneelspelers, eigen kleding getuigen van creativiteit en kwaliteit. Met zeven uitverkochte voorstellingen heeft dit project een enorm bereik en de inzet van eigen mensen is goed voor saamhorigheid en naoberschap.
Het kon niet anders dan dat dit een zeer bijzonder spektakel is geworden.
Portinari van Muziekvereniging Semper Crescendo Nieuw-Vossemeer werd door de jury beloond met de 2e plaats. Muziekvereniging Semper Crescendo heeft creatief gezocht naar mogelijkheden in coronatijd. Dit is wat verenigingen in coronatijd nodig hadden. Het is knap dat zowel de compositie die speciaal voor de vereniging werd gecomponeerd als het instuderen en opnemen in de coronaperiode tot stand zijn gekomen. Hierdoor is een mooi alternatief document voor de viering van het 100 jarig jubileum gevonden.
Het is een prachtig voorbeeld van het gebruik van, voor muziekverenigingen, nieuwe technieken. Er is een mooie documentaire gemaakt waarbij ‘de muziekvereniging’ goed wordt vertaald naar beeld en geluid. De jury vindt de vijf filmpjes “The making of Semper Crescendo 100” zo mogelijk nog interessanter dan het eindproduct. Dit geeft namelijk een goed beeld van de impact voor de leden van de vereniging. Het project heeft gezorgd voor interne verbondenheid en laat zien waarom je lid van een muziekvereniging zou moeten worden. Daar mag de vereniging trots op zijn. Het laat ook de sociale betrokkenheid in de club in de afgelopen periode goed zien. De kwaliteit van het eindproduct is goed en mooi vastgelegd, maar het spel van uitvoerenden op beeld matched niet helemaal met de uitvoering in geluid. Dit vergt ook nogal wat acteer en inlevingsvermogen. Er is veel resultaat behaald met een klein budget. Helaas levert Portinari weinig YouTube kijkers op. De vereniging kan in de communicatie nog wel verbetering aanbrengen om dit wel te laten lukken.
Op de 3e plaats eindigde MuziekO van Show- en Drumfanfare Oranje IJsselmuiden. De jury heeft veel waardering voor het initiatief; het is belangrijk om de jeugd te betrekken bij het muziek maken. Het idee is niet nieuw, er zijn al veel vergelijkbare methoden op de markt. Het is een mooi project gericht op muziekonderwijs op lokale scholen. Het ontwikkelen van een eigen lesmethode met eigen muzikanten en Pabostudenten geeft een andere/nieuwe aanpak. De vormgeving van het ondersteunende (visuele) materiaal is aantrekkelijk en ziet er ook professioneel uit. Het kwaliteitsverschil tussen het boekje en het aanmeldingsformulier is wat groot. De jury vindt de begroting hoog, waarbij vooral veel geld naar pr/marketing en ontwikkeling gaat. Maar omdat de kwaliteit zo goed is en het er voor jeugd aantrekkelijk uitziet, kan dit succesvol zijn.